تبلیغات
یا صاحب الزمان - چرا امام زمان از نسل امام حسین علیه السلام میباشد
یا صاحب الزمان
روزی او خواهد آمد
با استفاده از روایات اسلامى، قطعى ومسلم است که امام زمان (عج) از فرزندان امام حسین (ع) است.
چنانکه حذیفه، از پیغمبر اکرم (ص) روایت مى کند که فرمود: (اگر از دنیا بیش از یک روز باقى نمانده باشد، خدا آن روز را طولانى گرداند تا مردى از اولاد مرا، که همنام من است برانگیزد، سلمان عرض کرد: یا رسول الله! ازکدام فرزندانت به وجود مى آید؟ پیغمبر (ص) دست مبارکش را بر حسین زده فرمود: از این.

ونیز ابو وائل گوید: حضرت على (ع) به فرزندش حسین (ع) نگاه کرد وفرمود:این پسرم آقا وسید است چنانکه خدا او را آقا وسید نامیده! واز پشت او مردى همنام پیغمبر (ص) وشبیه آن حضرت در خلقت واخلاق بیرون آید که در وقت غفلت مردم، وضایع شدن حق وظهور ظلم وستم، خروج کند. به خدا سوگند، اگر خروج نکند(وشمشیر به دست نگیرد) گردنش را مى زنند. از خروجش ساکنان آسمان خشنود شوندوزمین را از عدل وداد پر کند چنانکه از ظلم وستم پر شده باشد).(2)

روایات اندکى نیز وجود دارد که امام زمان (عج) از فرزندان امام حسن مجتبى معرفى نموده اند. مثلا در همین روایت امیر المؤمنین (ع) جاى حسین، حسن آورده شده است. اما بعید نیست که احادیث حاکى از اینکه مهدى از اولاد امام حسن (ع) است،ساختگى باشد. زیرا عوامل جعل آن به همان عوامل سیاسى شباهت دارد که بنى عباس را به جعل احادیثى مبنى بر اینکه مهدى از اولاد عباس است وادار ساخته است.

یکى از عوامل این است که فرزندان امام حسن (ع)، به منظور تشکیل حکومت به استفاده از آن متوسل شدند. واما اینکه به چه دلیل حضرت مهدى (عجل) از فرزندان امام حسین (ع) است نه امام حسن (علیه السلام)، واصولا چرا از فرزندان امام مجتبى (ع) کسى به امامت نرسید؟ در روایات نکات ودلایلى به چشم مى خورد که بدان اشاره مى شود. ضمن اینکه باید توجه داشت که این مسئله از مصالح الهى است. چنانکه امام رضا (ع) در پاسخ به این پرسش که: چرا امامت در فرزندان حسین قرار گرفت نه در فرزندان حسن فرمود: (زیرا خداوند خواسته است که از فرزندان حسین (علیه السلام) باشد واز فرزندان حسن (ع) نباشدوخداوند هیچ گاه از آنچه انجام مى دهد مورد سؤال قرار نمى گیرد).(3)

در روایت دیگرى امام صادق (ع) به وضع موسى وهارون (ع) اشاره کرده وعلت این مسئله را بدانها تشبیه نموده است. چنانکه هشام بن سالم از آن حضرت سؤال کرد: امام حسن (ع) افضل است، یا امام حسین (ع)؟ امام صادق (ع) فرمود: حسن، عرض کرد: پس چرا امامت بعد از حسین در فرزندان او است، نه فرزندان حسن (ع)؟ فرمود: خداوند متعال دوست داشت که سنت
موسى وهارون را در رابطه با حسن(ع) وحسین (ع) نیز قرار دهد. آیا نمى بینى که موسى وهارون هر دو پیامبر بودند، همان طورى که حسنین (ع) هر دو امام هستند؟ وخداوند عز وجل، نبوت را در فرزندان هارون قرار داد نه در فرزندان موسى، اگر چه موسى از هارون برتر بود..)..(4) واین روایت نیز بر مصلحت وحکمت الهى دلالت دارد.

نا گفته پیداست که هیچ یک از امامان معصوم علیهم السلام، بر دیگران فضیلت وبرترى معنوى ندارد، هر چند براى امیر المؤمنین (ع) در برخى از روایات، نوعى برترى مشاهده مى شود؛ ولذا مراد از برترى امام حسن از امام حسین (علیه السلام)، نمى تواند برترى معنوى باشد.
وهمچنین از روایتى که پیرامون دلالت سید الشهداء وارده شده، یک نحوه ارتباط بین شهادت
امام حسین (ع) وقرار دادن امامت در فرزندان آن حضرت دیده مى شود.
 امام صادق (علیه السلام) مى فرماید:
(جبرئیل بر رسول خدا (ص) نازل شده عرض کرد: اى محمد! خداوند تو را مژرده مى دهد به مولودى که از فاطمه (س) متولد شد، واو را امت بعد از تو به قتل مى رسانند، پیغمبر (ص) فرمود: اى جبرئیل سلام مرا به آفریدگارم برسان وعرض کن مرا نیازى بر چنین فرزندى نیست.

جبرئیل به آسمان عروج نموده، دیگر بار هبوط کرد وهمین را گفت، وباز همان جواب را شنید، دیگر باره فرود آمد، عرض کرد: پروردگارت به تو سلام مى رساند وتو را مژده مى دهد که خدا در ذریه این پسر امامت وولایت ووصایت را قرار مى دهد. پیغمبر (ص) فرمود: راضى شدم.

پس از آن نزد فاطمه (س) فرستاد، به او خبر داد که خداوند مرا مژده مى دهد به مولودى که خدا به تو عطا مى فرماید و امت من بعد از من او را به قتل مى رسانند.
فاطمه خدمت پدرش فرستاده، عرض کرد: مرا نیازى به چنین مولودى نیست که امت تو بعد
از تو او را بکشند.

دیگر بار حضرت کسى را نزد فاطمه (س) فرستاد وپیام داد که خداوند درذریه این پسر امامت وولایت ووصایت را قرار مى دهد. آنگاه فاطمه پیام به رضایت خود داد).(5)
ونیز امام صادق (ع) فرموده است: (خداوند متعال امام حسین (ع) را به خاطر شهادتش پاداش داد به اینکه: امامت را در ذریه او قرار دهد، ودر تربتش شفا باشد،
ودعا کنار قبرش اجابت گردد...).(6)


(1) ذخائر العقبى، محب الدین طبرى، ص 136.
(2) کتاب الغیبه، شیخ طوسى، ص 116.
(13) الزام الناصب، شیخ حائرى یزدى، ج 1، ص 47.
(4) کمال الدین واتمام النعمه، شیخ صدوق، ص 416.
(5) الامالى، شیخ طوسى، ص 317.
(6) الامالى، شیخ طوسى، ص 317




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 7 اسفند 1396 08:13 ب.ظ
سپاس به خاطر این نوشتن. این در واقع یک مورد است
اوقات فراغت آن را حساب کنید. به نظر می رسد پیچیده تر از تحویل قابل قبول است
شما! در هر صورت، ما چطور می توانیم این مکتابات را نگه داریم؟
یکشنبه 6 اسفند 1396 08:37 ق.ظ
اینها در واقع نظرات فوق العاده در مورد وبلاگ نویسی هستند.
در اینجا برخی از عوامل خوب را لمس کرده اید. هر چی رو به عقب برگردونی
چهارشنبه 10 آبان 1396 06:52 ب.ظ
این پاراگراف به کاربران اینترنت برای ساختن وب سایت جدید یا حتی یک کمک خواهد کرد
وبلاگ از ابتدا تا انتها.
چهارشنبه 10 آبان 1396 05:54 ب.ظ
Thanks for sharing your thoughts on چرا. Regards
سه شنبه 17 مرداد 1396 02:07 ب.ظ
whoah this weblog is excellent i like reading your posts.
Keep up the great work! You understand, many people are hunting round for this info, you can aid them greatly.
سه شنبه 10 مرداد 1396 09:37 ب.ظ
If you are going for best contents like me, just go to see this web page everyday since it offers
feature contents, thanks
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:27 ب.ظ
If you desire to obtain much from this post
then you have to apply these strategies to your won web site.
جمعه 25 فروردین 1396 02:36 ق.ظ
This is a really good tip particularly to those fresh to the blogosphere.
Brief but very accurate information… Appreciate your sharing this one.
A must read post!
شنبه 19 فروردین 1396 06:40 ب.ظ
What's up, all is going fine here and ofcourse every one
is sharing data, that's actually fine, keep up writing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : راضیه خانم
موضوعات


نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما درباره وبلاگ








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :